Waarom het inschakelen van een sociaal secretariaat altijd een slimme zet is
Sociaal secretariaat versus ondernemingsloket en sociaal verzekeringsfonds
Voor we inzoomen op de voordelen, eerst dit: een sociaal secretariaat wordt vaak verward met een ondernemingsloket en sociaal verzekeringsfonds. Een ondernemingsloket is the place to be om jouw (startende) onderneming in te schrijven, waarna je een ondernemingsnummer of eventuele vergunningen ontvangt. Een sociaal verzekeringsfonds staat dan weer in voor de sociale bijdragen die je betaalt als zelfstandige. Heel wat organisaties zijn ondernemingsloket en sociaal verzekeringsfonds tegelijk.
Waarvoor kun je een sociaal secretariaat inschakelen?
Bedrijven met medewerkers kunnen diverse administratieve taken door een sociaal secretariaat laten afhandelen, zoals:
- de loonberekening (inclusief bedrijfsvoorheffing, vakantiegeld, premies en vergoedingen)
- de inning en storting van de sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffingen
- de administratie rond ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid, tijdskrediet,…
- advies rond aanwerving, afwezigheden en ontslag
Een sociaal secretariaat fungeert dus als een sociaal bureau dat je als zelfstandig ondernemer helpt bij jouw administratie. En dat biedt heel wat voordelen.
Wat zijn de voordelen van een sociaal secretariaat?
De reden van maar liefst 9 op de 10 Belgische bedrijven in zee gaat met een sociaal secretariaat, is te danken aan:
- een deskundige loonverwerking en opvolging van fiscale aangiftes: dit is repetitief werk dat bovendien de nodige expertise vereist en waar de kleinste fout zware (financiële) gevolgen kan hebben. Ideaal dus om uit te besteden aan specialisten ter zake, waardoor je zelf kan focussen op jouw kernactiviteiten.
- een snelle en correcte uitbetaling van jouw personeel, wat de interne motivatie en tevredenheid een stevige boost geeft.
- vakkundig advies over sociaal-juridische vraagstukken waarmee je in jouw bedrijf vroeg of laat geconfronteerd zal worden. Van aanwerving tot ontslag: de wetgeving over deze thema’s wijzigt razendsnel en wordt alsmaar complexer. Een correcte opvolging zorgt ervoor dat je steeds wettelijk in orde bent en geen dure boetes moet betalen.
Word een volwaardige sparring partner voor jouw sociaal secretariaat
Heel wat werkgevers en werknemers doen inspanningen om op de hoogte te blijven van de basisprincipes wat de sociale wetgeving betreft. Experten van sociale secretariaten delen hun expertise graag met hen. Als je die info zelf nog aanvult met extra opleiding en vorming (vaak via gratis klantenseminars die sociaal secretariaten organiseren), dan word je een volwaardige sparring partner.
Die synergie zorgt er trouwens voor dat je als ondernemer goed kunt anticiperen op wijzigende sociaal-juridische spelregels. En die proactieve aanpak geeft je dan weer een voorsprong ten opzichte van concurrenten om in de huidige war for talent goede medewerkers aan boord te halen en te houden.
Goed om weten…
Ook de overheid ziet de samenwerking tussen werkgevers en sociale secretariaten graag gebeuren. Want sociale secretariaten bieden de overheid de garantie dat overheidsbijdragen correct geïnd worden bij werkgever en werknemer en stipt doorgestort worden naar de overheid. En zo wint uiteindelijk iedereen bij het inschakelen van een sociaal secretariaat…
Gepubliceerd op 16/09/2024